Toegift: de collectieve publiekscampagne over nalatenschappen


Het vfonds is deelnemer van de collectieve publiekscampagne "Toegift" over nalatenschappen: https://toegift.nl/goede-doelen/nationaal-fonds-voor-vrede-vrijheid-en-veteranenzorg-vfonds/.

Via een televisiecommercial en de website toegift.nl worden mensen geïnspireerd hun motieven en wensen over hun nalatenschap te bespreken met familie en vrienden. De campagne is een initiatief van 89 samenwerkende, erkende goede doelen.

Onderzoek
Nederlanders zijn maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureau The Choice onder ruim 1500 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Vier op de vijf Nederlanders zijn actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Daarnaast overweegt de meerderheid van de Nederlanders (64%) om na te laten aan een goed doel. Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven. Ook speelt een rol dat bij nalaten aan een goed doel geen erfbelasting hoeft te worden betaald (33%).

“We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel”, zegt Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen. “Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.”

 


← Nieuwsoverzicht