Stichting Stadslab
31 december 2024
Alkmaar, Alphen aan de Rijn, Horst aan de Maas, Raalte, Rotterdam en Zaandam
€ 40.000,00
Docenten doceren het Stadslabprogramma zelfstandig. Stadslab maakt de lessen, en ondersteunt de docenten.
Met dit programma draagt Stadslab bij aan het verkleinen van kansenongelijkheid rond democratische participatie.
Door jongeren te helpen hun politiek zelfvertrouwen te vergroten — en met bijzondere aandacht voor jongeren op afstand van de macht.
5 fases
Het programma kent een vaste structuur van 5 fases die ervoor zorgt dat leerlingen niet alleen leren over burgerschap, maar burgerschap daadwerkelijk ervaren en actief uitoefenen:
- Oriënteren: Leerlingen verkennen maatschappelijke problemen die hen raken en kiezen waar zij iets aan willen veranderen.
- Onderzoeken: Via interviews met belanghebbenden met verschillende perspectieven duiken leerlingen dieper in het gekozen probleem.
- Pitchen: Leerlingen presenteren hun plannen, krijgen feedback en scherpen hun oplossingen aan.
- Oplossen: De uitvoering van concrete, tastbare oplossingen voor het onderzochte maatschappelijke probleem.
- Afronden & reflectie: Feestelijke afsluiting waarbij leerlingen hun resultaten presenteren en reflecteren op hun ontwikkeling.

Belangrijke mijlpaal
Het schooljaar 2024-2025 markeerde een belangrijke mijlpaal voor Stichting Stadslab: de eerste uitbreiding van ons ervaringsgerichte onderwijsprogramma in democratisch burgerschap naar scholen buiten Amsterdam.
Mede dankzij de financiële steun van het Vfonds konden we deze pilot realiseren.
Zo zijn we erin geslaagd ons bewezen effectieve programma naar middelbare scholen elders in Nederland te brengen.
In 2024-2025 op vier scholen (in Raalte, Horst aan de Maas, Alkmaar en Alphen aan de Rijn), en in het schooljaar 2025-2026 op nog veel meer scholen — waarvan in ieder geval een in Rotterdam en een in Zaandam.